Víziónk
Víziónk egy olyan felnövekvő generáció, aki nyitottsággal tekint a kulturális sokszínűségre, és kész fellépni az antiszemita előítéletekkel szemben. Ők építőkövei lesznek egy olyan társadalomnak, amelyben a békés együttélést a kölcsönös kíváncsiság, megértés és a közös értékek biztosítják.
Missziónk

Történetünk
Szomorú tapasztalatból bontakozott ki alapítóink küldetéstudata
Egy zsidó fiatalokból álló baráti társaság mindennapjai gyökerestől megváltoztak, miután meghívták őket egy iskolai holokauszt emléknapra. Itt meglepődve szembesültek azzal, hogy milyen keveset tudnak a diákok a ma élő zsidókról, a vallásról, a közösségről, a zsidó identitásokról.
A tapasztalatokon felbuzdulva a közel 10 fős csapat elhatározta, hogy szeretne tenni valamit a változásért, azért, hogy egy nyitottabb, elfogadóbb társadalomban élhessünk. Innen indult a Haver Alapítvány története. Fő célunk már akkor is az volt,
- hogy a zsidó szó mellett ne csak az antiszemitizmus és holokauszt szavak jelenjenek meg,
- hogy tabuk nélkül lehessen a zsidóságról beszélgetni a diákokkal,
- valamint hogy a zsidó szót nyugodtan ki lehessen mondani, és mindenki fel tudja tenni azokat a kérdéseket, amitől korábban esetleg ódzkodott.
Tettvágy és lelkesedés övezte a Haver Alapítvány megalakulásának pillanatait
Azért, hogy ezekről a sokszor érzékeny témákról párbeszédet lehessen folytatni a diákokkal, a nem-formális oktatási eszközök mellett döntöttek az alapítók, akik Fritz Zsuzsa irodájában órákat beszélgetve, sokszor vitatkozva, szenvedélyesen, hangosan, gyakran óriási nevetések közepette, éjszakába nyúlóan alakították ki azokat a módszertanokat, foglalkozásokat, amik alapján ma is dolgozunk. Így született meg végül 2002-ben a Haver Alapítvány.
Rengeteget köszönhetünk mind szakmai, mind személyes vonatkozásban a Haver megálmodóinak, akik saját forrásból hozták létre szervezetünk alapjait, és akik Alapítványunk első kuratóriumát is alkották.
Alapítóként Schweitzer József akkori főrabbit kérte fel a társaság. Lányi Eszter tanári képzettségével, műveltségével és asszertív szókimondásával elnökként tartotta össze a csapatot. Schőn Edina sokrétű, erős kritikai szemlélete a kritikus döntésekben és az igazán nehéz kérdésekben mutatott irányt. Verő Tamás rabbi személye, a zsidósághoz és a közösséghez való szenvedélyes kötődése, közösségformáló aktív szerepe vitte kezdetekben a Havert iskoláról iskolára, ő hozta közel diákok sokaságát a zsidó valláshoz, Verő Anikó munkatapasztalata pedig a gyakorlati kérdésekben segítette az Alapítványt. Kovács Levente kreativitása, stratégiai látásmódja nem hagyta, hogy a Haver egy helyben álljon, folyamatosan újabb és újabb kérdések átgondolására késztette a csapat tagjait. Illy Luca pedagógus-zsenialitása és precizitása segítette a módszertani fejlesztéseket, Mandl Judit, aki pedig menet közben csatlakozott a kuratóriumhoz, a jogi kérdések értelmezését segítette. Doffek Tamás pénzügyi tudása és a zsidóság iránt érzett szeretete támogatta a Havert az adományszervezés megteremtésében, Fritz Zsuzsa pedig a nem-formális oktatás eszközeinek sikeres alkalmazásában vállalat jelentős szerepet. Ketten szakmai tudásukkal mind a mai napig kuratóriumunk tagjaiként segítik mindennapos munkánkat. Zsuzsának pedig külön hálásak vagyunk azért is, hogy visszaemlékezéseivel segített nekünk felidézni az alapítás első mozzanatait.
Már több mint két évtizede vagyunk jelen a hazai civil szférában
Történetük megmutatja, hogyan lehet egy kis baráti kezdeményezésből nagy hatású szervezetet létrehozni. A Haver fejlődésében és sikerében alapítóink, valamint sok önkéntesünk mellett hatalmas szerepe van korábbi ügyvezetőinknek, Steiner Zsófinak, Kertész Dávidnak, Cernov Mirceanak és Dés Julcsinak is. Ők alapozták meg mindazt, ami ma a Haver körül történik.
Nagy örömünkre a minden évben bővülő önkéntescsapatunk mellett 2015-ben és 2023-ban a Haver vezetősége is bővült: új kuratóriumi tagokkal és új ügyvezetőnk, Félix Anikó vezetésével dolgozunk tovább azon, hogy évről évre minél több iskolában beszélhessünk zsidó identitásról, kultúráról és elfogadásról, valamint a diákokkal és szakmai partnereinkkel közösen tegyünk a sztereotípiák, az előítéletek és a kirekesztés ellen.
Eredményeink
2002-es indulásunk óta büszkén mondhatjuk, hogy a Haver Alapítvány ismert és elismert tagja lett mind a hazai civil szférának, mind pedig a zsidó közösségnek. Azontúl, hogy az évek során megbecsült tagjai lettünk számos hazai és nemzetközi szakmai szervezetnek, számunkra sokkal fontosabb, hogy valódi mértékben hozzá tudunk ahhoz járulni, hogy egy elfogadóbb, egymásra nyitottabb társadalomban éljünk, azáltal, hogy hidat képezünk a társadalom különböző csoportjai között.
A legnagyobb eredménynek mégis azt tekintjük, hogy alaptevékenységünkben, a nem-formális oktatásban megkerülhetetlen szereplő lett a Haver Alapítvány. Módszertanunk és szemléletünk szinte egyedülálló módon képviseli a diákokat kritikus gondolkodásra ösztönző, vitakultúra-fejlesztő módszereket, élményalapú-oktatást, amelyet kortárs oktatók végeznek. Több száz pedagógussal és többezer diákkal találkozunk évente, akik a visszajelzések alapján sok élménnyel és tudással távoznak a Haver foglalkozás után.
Eredménynek tekintjük azt is, alapvető értékeink és missziónk mellett mindig kiálltunk, valamint, hogy nevünk összeforrt a szakmaisággal.
Rólunk mondták
Pedagógusok mondták
„Az önkéntesek nagyon felkészültek, szimpatikusak voltak, első perctől kezdve kézben tartották a foglalkozást.”
„A foglalkozás segítette, hogy jobban kialakuljon az osztályközösség, azáltal, hogy elfogadóbbak lettek egymás iránt.”
Diákok mondták
„Nyitottak voltak a foglalkoztartók és érdekes kérdésekről, témákról beszélgettünk.”
„A hétköznapi zsidó kultúrába egy részletesebb betekintést nyerhettünk.”
„Nyitottan lehetett véleményt nyilvánítani és kérdezni, nem volt tabu téma, amit kerülni kellett.”
Csapat

Verő Tamás

Büchler Tamás

Dés Julcsi

Doffek Tamás

Fritz Zsuzsanna

Háberman Zoltán

Ligeti András

Szeszler Anna

Félix Anikó

Heindl Katica

Mészáros Bence
Civil szervezeteket támogatni (akár pénzügyileg, akár szakmailag) az én szememben alapvetés. A Havert jelenleg kommunikációs feladatokban segítem, hogy még többeknek mutathassuk meg, milyen lehet egy előítéletektől mentes, nyitott közösség és társadalom.

Varsányi Zsófi

Barna Lili

Feig Emma

Szabolcsi Bence

Lénárt Janka

Bognár Léna

Kovács Rozi
Nekem a Haver azért lett fontos része a hétköznapjaimnak mert egy jó cél érdekében lehet önkénteskedni. A csapat is nagyon sok színes emberből tevődik össze hasonlóan azokhoz a csoportokhoz akik a foglalkozás végére egy új világot és tudást ismernek meg.

Horváth-Gergely Artúr
Önkéntesként a Haver Alapítványnál fantasztikus tapasztalatokat szerzek. Sok érdekes és inspiráló embert ismerek meg, és ez segít abban, hogy nyitottabb legyek más nézőpontokra és kultúrákra. Közben azt is jobban megértem, ki vagyok és mi fontos nekem. Nagyon hálás vagyok ezért az élményért.

Kovács Juli
Azért csatlakoztam a Haverhoz, mert meggyőződésem, hogy a foglalkozások során alkalmazott informális oktatási módszerek hiánypótló szerepet töltenek be. Ezek elősegítik a diákok kritikus gondolkodásának fejlődését, valamint a nyitottabb, árnyaltabb szemlélet kialakulását. Bár közvetlen környezetemben a zsidósággal kapcsolatban ritkán tapasztaltam nyíltan negatív megnyilvánulásokat, a téma gyakran érzékeny, kerülendő kérdésként jelent meg a beszélgetésekben. Számomra ez a közeg különösen izgalmas és tanulságos – mind a felmerülő kihívások, mind pedig a foglalkozások során megjelenő sokszínű vélemények és nézőpontok miatt.

Szécsi Fanni

Ozorai Fanni

Borbély Tami

Császár Liza

Csillik Dávid

Greskovits Bori

Horn Tomi

Kolozs Andi

Lakos Borcsa

Neumann Péter

Pál Bori
Egyetemistaként csatlakoztam a Haverhoz, mert nagyon motivált, hogy különböző iskolákban diákokkal találkozhatunk és beszélgethetünk fontos témákról. Különösen érdekelt a haver holokausztot tematizáló foglalkozása, hogy hogyan lehet erről a témáról beszélni. Emellett az is foglalkoztatott, hogy hogy lehet létrehozni olyan teret, ahol a résztvevők ki tudják fejezni őszintén a véleményüket, akkor is, ha azok néha különböznek egymástól.

Szilágyi Sári

Tordai Bence
