Fő tartalom átugrása

Víziónk

Víziónk egy olyan felnövekvő generáció, aki nyitottsággal tekint a kulturális sokszínűségre, és kész fellépni az antiszemita előítéletekkel szemben. Ők építőkövei lesznek egy olyan társadalomnak, amelyben a békés együttélést a kölcsönös kíváncsiság, megértés és a közös értékek biztosítják.

Missziónk

2002-es alapításunk óta missziónk, hogy párbeszédet kezdeményezzünk zsidó és nem zsidó fiatalok között a nem formális oktatás eszközével. Önkénteseink, amellett, hogy a foglalkozásokon alapvető információkat adnak át nem frontális pedagógiai módszerekkel a zsidóságról, saját identitásuk bemutatásán keresztül szemléltetik a mai magyar zsidóság sokszínűségét.

Történetünk

Szomorú tapasztalatból bontakozott ki alapítóink küldetéstudata

Egy zsidó fiatalokból álló baráti társaság mindennapjai gyökerestől megváltoztak, miután meghívták őket egy iskolai holokauszt emléknapra. Itt meglepődve szembesültek azzal, hogy milyen keveset tudnak a diákok a ma élő zsidókról, a vallásról, a közösségről, a zsidó identitásokról.

A tapasztalatokon felbuzdulva a közel 10 fős csapat elhatározta, hogy szeretne tenni valamit a változásért, azért, hogy egy nyitottabb, elfogadóbb társadalomban élhessünk. Innen indult a Haver Alapítvány története. Fő célunk már akkor is az volt,
- hogy a zsidó szó mellett ne csak az antiszemitizmus és holokauszt szavak jelenjenek meg,
- hogy tabuk nélkül lehessen a zsidóságról beszélgetni a diákokkal,
- valamint hogy a zsidó szót nyugodtan ki lehessen mondani, és mindenki fel tudja tenni azokat a kérdéseket, amitől korábban esetleg ódzkodott.

Tettvágy és lelkesedés övezte a Haver Alapítvány megalakulásának pillanatait

Azért, hogy ezekről a sokszor érzékeny témákról párbeszédet lehessen folytatni a diákokkal, a nem-formális oktatási eszközök mellett döntöttek az alapítók, akik Fritz Zsuzsa irodájában órákat beszélgetve, sokszor vitatkozva, szenvedélyesen, hangosan, gyakran óriási nevetések közepette, éjszakába nyúlóan alakították ki azokat a módszertanokat, foglalkozásokat, amik alapján ma is dolgozunk. Így született meg végül 2002-ben a Haver Alapítvány.

Rengeteget köszönhetünk mind szakmai, mind személyes vonatkozásban a Haver megálmodóinak, akik saját forrásból hozták létre szervezetünk alapjait, és akik Alapítványunk első kuratóriumát is alkották.

Alapítóként Schweitzer József akkori főrabbit kérte fel a társaság. Lányi Eszter tanári képzettségével, műveltségével és asszertív szókimondásával elnökként tartotta össze a csapatot. Schőn Edina sokrétű, erős kritikai szemlélete a kritikus döntésekben és az igazán nehéz kérdésekben mutatott irányt. Verő Tamás rabbi személye, a zsidósághoz és a közösséghez való szenvedélyes kötődése, közösségformáló aktív szerepe vitte kezdetekben a Havert iskoláról iskolára, ő hozta közel diákok sokaságát a zsidó valláshoz, Verő Anikó munkatapasztalata pedig a gyakorlati kérdésekben segítette az Alapítványt. Kovács Levente kreativitása, stratégiai látásmódja nem hagyta, hogy a Haver egy helyben álljon, folyamatosan újabb és újabb kérdések átgondolására késztette a csapat tagjait. Illy Luca pedagógus-zsenialitása és precizitása segítette a módszertani fejlesztéseket, Mandl Judit, aki pedig menet közben csatlakozott a kuratóriumhoz, a jogi kérdések értelmezését segítette. Doffek Tamás pénzügyi tudása és a zsidóság iránt érzett szeretete támogatta a Havert az adományszervezés megteremtésében, Fritz Zsuzsa pedig a nem-formális oktatás eszközeinek sikeres alkalmazásában vállalat jelentős szerepet. Ketten szakmai tudásukkal mind a mai napig kuratóriumunk tagjaiként segítik mindennapos munkánkat. Zsuzsának pedig külön hálásak vagyunk azért is, hogy visszaemlékezéseivel segített nekünk felidézni az alapítás első mozzanatait.

Már több mint két évtizede vagyunk jelen a hazai civil szférában

Történetük megmutatja, hogyan lehet egy kis baráti kezdeményezésből nagy hatású szervezetet létrehozni. A Haver fejlődésében és sikerében alapítóink, valamint sok önkéntesünk mellett hatalmas szerepe van korábbi ügyvezetőinknek, Steiner Zsófinak, Kertész Dávidnak, Cernov Mirceanak és Dés Julcsinak is. Ők alapozták meg mindazt, ami ma a Haver körül történik.

Nagy örömünkre a minden évben bővülő önkéntescsapatunk mellett 2015-ben és 2023-ban a Haver vezetősége is bővült: új kuratóriumi tagokkal és új ügyvezetőnk, Félix Anikó vezetésével dolgozunk tovább azon, hogy évről évre minél több iskolában beszélhessünk zsidó identitásról, kultúráról és elfogadásról, valamint a diákokkal és szakmai partnereinkkel közösen tegyünk a sztereotípiák, az előítéletek és a kirekesztés ellen.

Eredményeink

2002-es indulásunk óta büszkén mondhatjuk, hogy a Haver Alapítvány ismert és elismert tagja lett mind a hazai civil szférának, mind pedig a zsidó közösségnek. Azontúl, hogy az évek során megbecsült tagjai lettünk számos hazai és nemzetközi szakmai szervezetnek, számunkra sokkal fontosabb, hogy valódi mértékben hozzá tudunk ahhoz járulni, hogy egy elfogadóbb, egymásra nyitottabb társadalomban éljünk, azáltal, hogy hidat képezünk a társadalom különböző csoportjai között.

A legnagyobb eredménynek mégis azt tekintjük, hogy alaptevékenységünkben, a nem-formális oktatásban megkerülhetetlen szereplő lett a Haver Alapítvány. Módszertanunk és szemléletünk szinte egyedülálló módon képviseli a diákokat kritikus gondolkodásra ösztönző, vitakultúra-fejlesztő módszereket, élményalapú-oktatást, amelyet kortárs oktatók végeznek. Több száz pedagógussal és többezer diákkal találkozunk évente, akik a visszajelzések alapján sok élménnyel és tudással távoznak a Haver foglalkozás után.

Eredménynek tekintjük azt is, alapvető értékeink és missziónk mellett mindig kiálltunk, valamint, hogy nevünk összeforrt a szakmaisággal.

Rólunk mondták

Pedagógusok mondták

„Az önkéntesek nagyon felkészültek, szimpatikusak voltak, első perctől kezdve kézben tartották a foglalkozást.”
„A foglalkozás segítette, hogy jobban kialakuljon az osztályközösség, azáltal, hogy elfogadóbbak lettek egymás iránt.”

Diákok mondták

 „Nyitottak voltak a foglalkoztartók és érdekes kérdésekről, témákról beszélgettünk.”
„A hétköznapi zsidó kultúrába egy részletesebb betekintést nyerhettünk.”
„Nyitottan lehetett véleményt nyilvánítani és kérdezni, nem volt tabu téma, amit kerülni kellett.”

Csapat

Verő Tamás

alapító
Évek óta önkénteskedem a Havernál a zsidó közösségben végzett munkám mellett. Fontosnak tartom,hogy ne csak a közösségi médiában keseregjünk, hanem hogy aktívan tegyünk is a változásért. A Haver Alapítványnál lehetőségem nyílik, hogy fiatalokkal beszélgessek zsidóságról, toleranciáról - és arról hogy mit jelent egy kisebbséghez tartozni. Számomra a Haver nyitottságot, párbeszédet és optimizmust jelent.

Büchler Tamás

a kuratórium társelnöke
Szociológusként végeztem az egyetemen. 2015 és 2023 között vezettem a Haver Alapítványt, azóta kurátorként vagyok jelen a Haver életében. Örömmel tölt el, hogy egy olyan szervezetért dolgozhatok, ahol egy szuper csapattal azért teszünk, hogy a világ legalább egy kicsivel nyitottabb, és ezáltal élhetőbb hely legyen.

Dés Julcsi

a kuratórium társelnöke
Doffek Tamás, a HAVER egyik kitalálója es alapítója, üzletember, közgazdász. „Csak a tudás és a tanulás számít, és informális oktatással lehet a legtöbbet tenni a zsidóság megismertetéséért, ezért született meg a HAVER”.

Doffek Tamás

kurátor
Informális oktatással foglalkozom, ami azt jelenti, hogy az olyan tanításban hiszek, ahol tanító és tanított állandó és őszinte párbeszédet folytat egymással, s ahol ebben a dialógusban történik meg a megértés megváltozása, azaz a tanítás. Zsidó vagyok. Tanár vagyok. Zsidóságot tanítok valamint építgetem a zsidó közösséget. 89 éves munkácsi kollegámmal együtt hiszem, hogy a zsidóság egy kincs, mely hatalmas vastag falak mögött rejtőzik, s életünkkel bontogatjuk e falat. Persze lehet, hogy soha nem bontjuk le teljesen, és nem érünk el a titokig. Sebaj. Hiszem, hogy jó együtt bontogatni ezt a falat. Itt állok a malterkupac tetején és kincskeresésre hívlak Benneteket, haverokat.

Fritz Zsuzsanna

kurátor
A Jeruzsálemi Héber Egyetemen szociális munkás diplomát szereztem. New Yorkban, Budapesten hajléktalanokkal, szenvedélybetegekkel is foglalkoztam. Jelenleg az ELTE oktatója és az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetem Szociális Munka Tanszék vezetője vagyok. Sok érdekes projektben vettem részt, de a Haver számomra az egyik leghitelesebb szervezet, céljaiban és eszközeiben is, ráadásul tele van dinamikus fiatalokkal.

Háberman Zoltán

kurátor
Nemzetközi zsidó közösségi ügyekkel foglalkozom, korábban pedig egy nemzetközi zsidó ifjúsági szervezetet vezettem. Az aktivizmus, oktatás és önkéntesség mindig is nagyon fontos szerepet játszott az életemben, és hálás vagyok, amiért a Haver mindezek mentén épít egy elfogadóbb társadalmat.

Ligeti András

kurátor
Egy pedagógus számára kevés szebb dolog van, mint volt tanítványai hívására és velük közösen folytatni a tanítást - informális keretek között. A Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola indításának és több évtizedes vezetésének aktív részeseként megvalósíthattam álmomat, s most a Haver keretei között igyekszem hasznosítani tapasztalataimat.

Szeszler Anna

kurátor
Szociológusként mindig igyekeztem megismerni az adott társadalmi problémát, majd arra épülve oktatási projektekben kamatoztatni a megszerzett tudást. A Haver tevékenysége tökéletesen vegyíti a kettőt, egyúttal hidat képez a zsidóság és a többségi társadalom között, immáron több évtizede, egyedülálló módszertannal és hatékonysággal. Büszke vagyok arra, hogy ehhez a munkához csatlakozhatok.

Félix Anikó

ügyvezető igazgató
Mindig is a civil szférában tevékenykedtem: Már az egyetemi éveim alatt is olyan programokban dolgoztam, és dolgozom ma is, amelyek fiatalok, különösen hátrányos helyzetű fiatalok oktatási támogatására irányulnak. Hiszek abban, hogy egy elfogadó és méltányos társadalom csak az egymás felé forduláson és az őszinte párbeszéden keresztül valósulhat meg, éppen ezért különösen örülök annak, hogy forrásteremtési koordinátorként tudásommal és elkötelezettségemmel támogathatom a Haver Alapítvány misszióját.

Heindl Katica

forrásteremtési koordinátor
Egy elfogadóbb társadalomhoz vezető út az edukáció. Az oktatás és a megfelelő ismeretek átadása. Büszke vagyok, hogy a Haver Alapítvány keretein belül az előbb említettek segítségével dolgozhatok egy nyílt és őszinte társadalomért mint önkéntes koordinátor és pénzügyi referens. Önkéntesként pedig lehetőségem van az első sorból tevékenykedni és megfogalmazni egy elfogadóbb társadalom igényét.

Mészáros Bence

önkéntes koordinátor és pénzügyi asszisztens munkatárs, önkéntes

Civil szervezeteket támogatni (akár pénzügyileg, akár szakmailag) az én szememben alapvetés. A Havert jelenleg kommunikációs feladatokban segítem, hogy még többeknek mutathassuk meg, milyen lehet egy előítéletektől mentes, nyitott közösség és társadalom.

Varsányi Zsófi

kommunikációs munkatárs
Az önkénteskedés és a fiatalok, gyerekek oktatása nagyon régóta szerves része az életemnek, aminek minden pillanatát élvezem. A Haver-értékek közvetítése, a látótér-bővítés, a toleranciára nevelés, minél több nézőpont megismerése - megismertetése számomra nagyon jelentős, és szuper, hogy ezt egy olyan közösségben, csapatban tehetem meg, ahol hozzám hasonló értékrendű emberek vesznek körül és inspirálnak.

Barna Lili

önkéntes
Haver önkéntesnek lenni nagyon jó dolog. Először is azért, mert aktívan teszek egy elfogadóbb világért. Iskolai foglalkozások alkalmával sok-sok gimissel beszélgetek, nagy részüknek én vagyok az első zsidó, akivel életükben találkoznak. Szeretem, hogy a foglalkozások interaktívak, a hangsúly a párbeszéden és a kérdéseken van. A Haver segít, hogy közelebb kerüljek zsidó identitásomhoz, és pozitív módon éljem meg azt. Azt is szeretem, hogy Haver önkéntesként egy jófej és nyitott közösség része lehetek.

Feig Emma

önkéntes
A Haver nekem az osztálytermekben töltött idő alatt a szuper beszélgetéseken, rengeteg elgondolkodtató kérdésen, valamint válaszon kívül, egy nagy felelősséget is adott. Ezt a felelősséget érzem minden egyes alkalommal amikor belépek egy olyan osztályterembe, ahol a diákok akár még csak nem is találkoztak személyesen zsidó emberrel. Hiszem, hogy a felnövekvő generációnak szüksége van arra a nyitott párbeszédre és a több perspektíva megismerésére, amit a Haver foglalkozások nyújtanak.

Szabolcsi Bence

önkéntes
Budapest buborékjában nőttem fel, ahonnan szeretek azért néha kimozdulni. Szeretek gyerekekkel foglalkozni - nagyon izgalmas témák számomra a fejlődés, a tanulás és az informális oktatás. A zsidóság mindig is közel állt a szívemhez, úgyhogy nagyjából ezek miatt vagyok önkéntes a Havernél.

Lénárt Janka

önkéntes
A zsidó közösség az életem egyik legmeghatározóbb és legfontosobb része. A zsidó közösséghez tartozásom során először volt lehetőségem tanulni a hagyományokról, szokásokról és a zsidó identitásról. Később az iskolámban játékos formában kezdtem alsósokat tanítani, amit nagyon élveztem. Ezért csatlakoztam a Haverhoz is, hogy másoknak is mesélhessek a zsidóságról – úgy, ahogy nekem is volt lehetőségem megismerni azt.

Bognár Léna

önkéntes
Már gimnáziumi éveim alatt találkoztam párszor az előítéletekkel és az antiszemitizmussal, ezért számomra nagyon fontos ezeknek a megfékezése, kezelése. Úgy gondolom, hogy napjainkban ritkán kerül sor ilyen fajta beszélgetésekre a tantermekben és emiatt nagyon fontos az, amit a Haver képvisel. Fiatalként azt tapasztalom, hogy a mostani fiatalság nagyon nyitott tud lenni és szerintem egy foglalkozás sok változást tud hozni.

Kovács Rozi

önkéntes

Nekem a Haver azért lett fontos része a hétköznapjaimnak mert egy jó cél érdekében lehet önkénteskedni. A csapat is nagyon sok színes emberből tevődik össze hasonlóan azokhoz a csoportokhoz akik a foglalkozás végére egy új világot és tudást ismernek meg.

Horváth-Gergely Artúr

önkéntes

Önkéntesként a Haver Alapítványnál fantasztikus tapasztalatokat szerzek. Sok érdekes és inspiráló embert ismerek meg, és ez segít abban, hogy nyitottabb legyek más nézőpontokra és kultúrákra. Közben azt is jobban megértem, ki vagyok és mi fontos nekem. Nagyon hálás vagyok ezért az élményért.

Kovács Juli

önkéntes

Azért csatlakoztam a Haverhoz, mert meggyőződésem, hogy a foglalkozások során alkalmazott informális oktatási módszerek hiánypótló szerepet töltenek be. Ezek elősegítik a diákok kritikus gondolkodásának fejlődését, valamint a nyitottabb, árnyaltabb szemlélet kialakulását. Bár közvetlen környezetemben a zsidósággal kapcsolatban ritkán tapasztaltam nyíltan negatív megnyilvánulásokat, a téma gyakran érzékeny, kerülendő kérdésként jelent meg a beszélgetésekben. Számomra ez a közeg különösen izgalmas és tanulságos – mind a felmerülő kihívások, mind pedig a foglalkozások során megjelenő sokszínű vélemények és nézőpontok miatt.

Szécsi Fanni

önkéntes
Fontos számomra, hogy a zsidóságról nyíltan, félelem nélkül lehessen beszélgetni szívesen osztom meg személyes élményeimet, és kíváncsi vagyok a diákok véleményére is. Hiszek a közös gondolkodáson alapuló, interaktív tanulásban, amit sokszor hiányolok a magyar oktatásból. Szeretem, amikor egy-egy beszélgetés szikrát gyújt és kritikus gondolkodásra tudom ösztönözni a diákokat.

Ozorai Fanni

önkéntes
Gimnazista koromban sosem éreztem, hogy valamilyen atrocitás érne zsidó származásom miatt, sok ismerősöm mesélte azonban, hogy más közösségben negatívan diszkriminálták. Fontosnak tartom, hogy a középiskolás diákokkal kötetlenül beszélgethessünk erről, ezzel is érzékenyítve a fiatalokat. Hiszem, hogy mindenkit megillet a boldog és előítéletektől mentes élet, ezért érzem magaménak a Haver tevékenységét.

Borbély Tami

alumni önkéntes
Azért csatlakoztam a Haverhoz, mert úgy gondolom, hogy együtt, közösen, informális oktatással hatékonyabban harcolhatunk az előítéletek ellen. Egy-egy foglalkozás megtartása számomra egyszerre kihívás és kikapcsolódás. A különböző vélemények, az újabb és újabb felmerülő kérdések miatt minden foglalkozás új élményt jelent.

Császár Liza

alumni önkéntes
Két ember között a legrövidebb út egy beszélgetés. Haver önkéntesként ezt teszem: a saját történetem viszem el a diákoknak, kikérem a véleményüket és válaszolok a kérdéseikre. Minden jel szerint nagy hatással vagyunk egymásra. A Haverban egyébként is két nagy szerelmem találkozik: zsidóság és informális oktatás.

Csillik Dávid

alumni önkéntes
Több mint 10 éve tartok foglalkozásokat a Haverral. Fantasztikus érzés kiszakadni kicsit a valóságból és 90 percekre őszinte, nyitott és tabumentes légkörben beszélgetni zsidóságról, zsidó identitásról gimnáziumi osztályokkal. Ez a hétköznapokból (és főleg a hagyományos frontális oktatási rendszerből) olyannyira hiányzó párbeszéd talán a legfontosabb lépés ahhoz, hogy megismerjük és elfogadjuk egymást. Haver oktatóként nem csak az előítéletek ellen tudok tenni és saját identitásomon keresztül talán adni valamit a diákoknak, hanem minden foglalkozás során magamról és a saját zsidóságomhoz való viszonyomról is tanulok valamit.

Greskovits Bori

alumni önkéntes
Szociológusként végzetem, 2010 óta foglalkozok informális oktatással, önkéntességgel. Azért szeretem a Havert, mert önkéntesként itt a diákok számára akár életre szóló beszélgetések kezdeményezője lehetek. A Haver számomra nem csak szórakozás, de szívügy is, hiszen rövid idő alatt, de annál többet tehetek az előítéletek ellen.

Horn Tomi

alumni önkéntes
Az a tapasztalatom, hogy rengeteg előítélet él az emberekben, ami alól mindig pont az kivétel, akit közelebbről ismerünk. Ha nagyon sok embert és történetet ismerünk meg, akkor talán a kivétel is túl sok lesz ahhoz, hogy a sztereotípiák fennmaradjanak. Én ezért a célért megyek minden alkalommal szívesen új emberekkel beszélgetni.

Kolozs Andi

alumni önkéntes
Hiszek a párbeszéd erejében és fontosnak tartom, hogy a többségi magyar társadalomban a diákok a kötelező tankönyvi Holokauszt oktatás mellett találkozzanak interaktív formában a kortárs élő zsidósággal is. Szeretem, ha közösen a sztereotípiák mögé tudunk nézni, történelmi és a zsidó hagyomány kontextusába helyezni ezeket, és az informális oktatás eszközeit használva a foglalkozás végére eljutunk oda, hogy több kérdéssel távozzanak a diákok, mint egyféle meggyőződéssel. 
Már felnőttként, egyetemista éveim végén találkoztam először a zsidósággal és ekkor kezdett épülni a saját zsidó identitásom is. Sokszor felmerül, így szívesen osztok meg  részleteket ebből a 15 éves útkeresésből a diákokkal egy-egy Haver-foglalkozás keretei között.

Lakos Borcsa

alumni önkéntes
2015 óta vagyok a Haver csapat oktatója, eleinte sok iskolai foglalkozást tarottam, ma már inkább Zsidónegyed sétákat vezetek. Fontos nekem a Haver, mert a nagyon kevés magyar zsidó szervezetek egyike, ahol a zsidó értékek mentén és az oktatáson keresztül tehetünk egy jobb, élhetőbb országért. A Haver foglalkozásokon egymástól nagyon távoli és mégis tulajdonképen rettentő hasonló emberek között jöhet létre valós párbeszéd.

Neumann Péter

alumni önkéntes
Haver önkéntesként úgy érzem, hogy közvetlenül tudok tenni az előítéletek ellen, ráadásul a legegyszerűbb módon - beszélgetéssel. Nagyon szeretem, hogy a foglalkozások során szabadon beszélgetünk fontos és mindenkit érintő témákról, és a diákok bátran kérdeznek és el merik mondani a véleményüket. Minden foglalkozás után úgy érzem, hogy a világ egy kicsit nyitottabb hely lett.

Pál Bori

alumni önkéntes

Egyetemistaként csatlakoztam a Haverhoz, mert nagyon motivált, hogy különböző iskolákban diákokkal találkozhatunk és beszélgethetünk fontos témákról. Különösen érdekelt a haver holokausztot tematizáló foglalkozása, hogy hogyan lehet erről a témáról beszélni. Emellett az is foglalkoztatott, hogy hogy lehet létrehozni olyan teret, ahol a résztvevők ki tudják fejezni őszintén a véleményüket, akkor is, ha azok néha különböznek egymástól. 

Szilágyi Sári

alumni önkéntes
Sokszor vagyunk bezárva saját buborékjainkba, ami rövid és hosszú távon is rosszat tesz a társadalmi együttélésnek. Ez az egyik oka, hogy lassan 10 éve tartok Haver-foglalkozásokat, mert hiszek benne, hogy változást tud hozni akár egy találkozás is. Oktatóként mindig arra törekszem, hogy az órák tényleg beszélgetések legyenek, és minden résztvevőnek meglegyen a lehetősége hozzászólni, kérdezni, felfedezni.

Tordai Bence

alumni önkéntes
A Haverban nekem az egyik legfontosabb az, hogy a foglalkozásokon a diákok elmondhatják a véleményüket bármiről, meghallgatják egymást és tőlünk is kérdezhetnek bármit, ez sajnos az iskolában ritkán történik meg. Illetve nekem is segít saját magam megismerésében azáltal, hogy mesélek a saját életemről és a zsidósággal való kapcsolatomról.

Várhelyi Hanga

alumni önkéntes

Partnereink

Kapcsolat

  • Postacím
    Budapest, 1075., Rumbach Sebestyén utca 11-13.
  • Email
    Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Telefon
    +36 30 222 5559
  • Adószám
    18494259-1-42
  • Nyilvántartási szám
    07-01-0000734