
Oktatás
Identitások

Zsidónegyed-séta

Szakácskönyv a túlélésért

KisHaver — Kisebbeknek

Dilemma-kávéház


Projektek
Összefogás a gyűlölet ellen

Zsidóság — Eszik vagy isszák?
2020-ban önkénteseinkkel együtt álmodtuk meg és dolgoztuk ki azt a négyfordulós, két hónapon át zajló online diákversenyt, amelyet 2021 tavaszán és őszén is sikeresen megrendeztünk. A verseny során a résztvevők a zsidó kultúra, történelem és identitás témáival foglalkozhattak, emellett a 20. századi magyar történelem egyes aspektusait is érintették a feladatok (verseny honlapja: https://verseny.haver.hu/). A tavaszi fordulóban 14, az őszi versenyen pedig 20 csapat vett részt, az ország különböző pontjairól, változatos típusú oktatási intézményekből – alapítványi iskoláktól egészen szakiskolákig. A zsűrit mindkét alkalommal olyan pedagógusok és oktatási szakemberek alkották, akik régóta együttműködnek a Haverrel, kiegészülve egy-egy önkéntesünkkel.

Újvilág
Az Újvilág oktatási csomag a Haver Alapítvány, a Mentőcsónak Egység és a Tom Lantos Intézet közös oktatási projektje volt 2017-ben. Az oktatási folyamat az Újvilág c. színdarab közös megtekintésével kezdődött. Az előadás végén a főszereplő egy lezárt dobozzal a kezében áll, amelyben a haláltábort megjárt nagymamájának hagyatéka rejtőzik. A doboz zárva marad és a lány, aki nemrég értesült zsidó származásáról, nem tudja, merre induljon tovább. Az előadást egy 16-18 éves középiskolások számára tartott drámapedagógiai foglalkozás követi. Ennek során a darabban felmerülő témák kerülnek feldolgozásra. Az oktatási csomag keretében önkénteseink az előadást követő 2-3 hétben tartanak egy újabb foglalkozást a résztvevő diákok számára. A foglalkozás a lezárt doboznál folytatódik egy Identitás foglalkozással. Az előadásban felvetett kérdések közül arra fókuszál, hogy mit jelenthet ma zsidónak lenni, a zsidó identitás sokszínűségének kérdéseit járja körül. A két foglalkozás közötti időszak megadja a lehetőséget a diákok számára, hogy elgondolkodjanak, elmélyüljenek a darabban felvetett kérdésekben, amelyet aztán a Haver oktatóinak segítségével továbbgondolhatnak, megvitathatnak. Az oktatási projekt így több lépcsőben, többféle módszertan segítségével segíti a diákokkal való munkát, járul hozzá a kultúrák közötti párbeszéd megkezdéséhez, az előítéletek csökkentéséhez és a tolerancia növeléséhez körükben.

Közös nevező
A Centropa Alapítvány, az Uccu Alapítvány, a Wesley Iskolák és a Haver Alapítvány közös programja
A magyar oktatási rendszer egyik legnagyobb kihívása a szegregációs folyamatok negatív hatásainak kezelése. Kezdeményezésünk célja az volt, hogy a roma és nem-roma, zsidó és nem-zsidó, vidéki és városi, valamint hátrányos helyzetű és elit oktatási intézmények pedagógusai számára lehetőséget teremtsünk olyan oktatási projektek megvalósítására, amelyek közelebb hozták egymáshoz a legfiatalabb generációk képviselőit. Programunk olyan tanárok közötti együttműködést katalizált, akik nyitottak voltak arra, hogy diákjaikat bevonják egy felekezetek közötti és interkulturális párbeszédbe. A Közös Nevező programban részt vevő pedagógusok és diákjaik egy nyitott, egymás iránt érdeklődő, támogató és kritikus gondolkodású társadalom építőivé váltak – olyan projektek megtervezőivé és kivitelezőivé, amelyek kulturális, szociális, vallási és más társadalmi törésvonalakon íveltek át, hidakat építve a különböző csoportok között.
A Közös Nevező program keretében az alábbi eredményeket értük el:
Három hosszú hétvégés szemináriumot szerveztünk tanárok számára – összesen 68 gyakorló pedagógus és/vagy oktató részvételével, 12 településről és 27 iskola képviseletében
25 együttműködési projekttervet dolgoztunk ki
15 projekt valósult meg, több mint 600 diák és több mint 40 pedagógus aktív részvételével
4 hosszú távú iskolák közötti együttműködés jött létre

Tabuk nélkül
A Haver és az Uccu Alapítványok közös, pedagógusoknak szóló foglalkozása
A projekt ötlete abból a világosan megfogalmazódó igényből született, amelyet a pedagógusok részéről többször is jeleztek a Haver és az Uccu önkéntesei, valamint munkatársai felé, miután diákoknak tartottak foglalkozásokat. A foglalkozásokat követően ugyanis a tanárok maradtak a diákokkal, nekik kellett tovább folytatniuk a beszélgetést az osztályközösségeken belül. A tanári közösségeknek, tanári karoknak tartott foglalkozás lehetőséget teremtett arra, hogy a pedagógusok tabuk nélkül beszélgethessenek az említett témákról, továbbá módszertani és szemléletbeli támogatást nyújtott számukra a toleranciára és az előítéletmentes gondolkodásra nevelésben. A pedagógusoknak szóló modult a tanév során megelőzte egy-egy Haver és Uccu foglalkozás az adott intézményben.

Beszélgetések
