Fő tartalom átugrása

Oktatás

A Haver Alapítvány fiatal zsidó önkéntes oktatói általános- és középiskolás diákoknak tartanak izgalmas, interaktív foglalkozásokat a zsidóságról. A foglalkozások során szituációs játékokkal, gondolatébresztő gyakorlatokkal, moderált vitával és multimédiás eszközökkel segítjük a résztvevőket, hogy új információkkal gazdagodva, megújult szemlélettel, és egymás nézőpontjára nyitottan térjenek haza.

Identitások

Identitások című foglalkozásunk célja bemutatni, hogy a “zsidó” nem csak vallást, pajeszt, vagy holokausztot jelent, hanem sok különféle identitást és életmódot. A zsidók ugyanúgy nem alkotnak homogén csoportot, ahogyan a magyarok vagy az európaiak sem, és erről azért fontos beszélni, mert minél inkább képesek vagyunk sokfélének látni egy csoportot, annál kevésbé fogunk tagjaira sztereotípiákon keresztül tekinteni. Emellett a foglalkozást vezető önkénteseink saját zsidó indentitásukról is beszélnek, és kérdezni is lehet tőlük – ezáltal a diákok autentikus és kézzelfogható módon hallhatnak a zsidóságról.

Zsidónegyed-séta

Zsidónegyed-sétánk során, fiatal önkéntes oktatóink vezetésével, másfél óra alatt végigjárjuk a budapesti zsidónegyedet, és bemutatjuk a fővárosi zsidóság legfontosabb történelmi, vallási, kulturális és közösségi helyszíneit. Beszélünk a hétköznapokról, az ünnepekről, a háború előtti és utáni életről, és beszélünk a holokausztról. Végül szó esik napjainkról is, mert szeretnénk, ha a résztvevők látnák és értenék, hogy a Zsidónegyed – akárcsak a budapesti zsidó élet – nem csak a múlthoz tartozik, hanem a jelenhez és a jövőhöz is.

Szakácskönyv a túlélésért

A Szakácskönyv a túlélésért című foglalkozásunkon egy interaktív foglalkozás keretében magyar holokauszttúlélők élettörténetén keresztül ismerhetik meg a diákok azt a folyamatot, ami a megkülönböztetéstől a népirtásig vezet. A 90 perces csomag célja bemutatni a diákoknak, hogy a történelem eseményei hogyan hatnak az egyén életére és hogyan tarthatjuk meg a humánumunk minden körülmény között.

KisHaver — Kisebbeknek

A KisHaver az első olyan Haver-foglalkozás, amely kifejezetten a fiatalabb, 11-14 éves általános iskolás korosztályt szólítja meg. A diákok interaktív, játékos feladatokon keresztül tanulhatnak arról, hogy hányféle elemből tevődik össze az emberek identitása, hogy vannak egyedi tulajdonságaink, de olyanok is, amelyek összekötnek másokkal. Szó esik arról is, hogy sokféle jellemző és identitás létezik, amik miatt negatív megítélés és bánásmód éri az embereket, de ez ellen fel lehet szólalni.

Dilemma-kávéház

Dilemma-kávézónkban a diákok olyan dilemmákról vitáznak kiscsoportokban, a Haver Alapítvány önkéntes oktatóinak moderálása mellett, amelyek a múltbeli vagy jelenkori zsidó mindennapok során merülhetnek fel. A foglalkozás célja elmélyíteni a diákok zsidósággal kapcsolatos tudását, illetve fejleszti nyitottságukat, kritikus gondolkodásukat, vitakészségüket is.

Projektek

A Haver Alapítvány iskolai foglalkozások tartásán kívül aktívan ápolja szakmai partnerkapcsolatait, illetve ezeken keresztül számos oktatási projektben is részt vesz. Alább összegyűjtöttük a legfontosabbakat.

Összefogás a gyűlölet ellen

Az Összefogás a gyűlölet ellen (angolul CHAD - Countering Hate Speech and Hurtful Speech against Diversity: Roma, LGBTIQ, Jewish and Migrant Communities) egy Európai Unió által finanszírozott kétéves projekt volt, amely a Haver Alapítvány, a Phiren Amenca, a Budapest Pride és a Political Capital együttműködésében valósult meg 2022-2024 között. A projekt a roma, LMBTQ+, zsidó és menekült/bevándorló közösségekkel szembeni gyűlöletbeszéddel és a bántó online beszéddel szemben lépett fel fel. Célkitűzése volt az érintett csoportok között egy magyarországi szövetség létrehozása, amely lehetőséget teremt a gyűlöletbeszéd elleni közös fellépésre. A projekt idején kampányok, workshopok, konferenciák keretében hívtuk fel a figyelmet a gyűlöletbeszéd káros hatásaira.

Zsidóság — Eszik vagy isszák?

2020-ban önkénteseinkkel együtt álmodtuk meg és dolgoztuk ki azt a négyfordulós, két hónapon át zajló online diákversenyt, amelyet 2021 tavaszán és őszén is sikeresen megrendeztünk. A verseny során a résztvevők a zsidó kultúra, történelem és identitás témáival foglalkozhattak, emellett a 20. századi magyar történelem egyes aspektusait is érintették a feladatok (verseny honlapja: https://verseny.haver.hu/). A tavaszi fordulóban 14, az őszi versenyen pedig 20 csapat vett részt, az ország különböző pontjairól, változatos típusú oktatási intézményekből – alapítványi iskoláktól egészen szakiskolákig. A zsűrit mindkét alkalommal olyan pedagógusok és oktatási szakemberek alkották, akik régóta együttműködnek a Haverrel, kiegészülve egy-egy önkéntesünkkel.

Újvilág

Az Újvilág oktatási csomag a Haver Alapítvány, a Mentőcsónak Egység és a Tom Lantos Intézet közös oktatási projektje volt 2017-ben. Az oktatási folyamat az Újvilág c. színdarab közös megtekintésével kezdődött. Az előadás végén a főszereplő egy lezárt dobozzal a kezében áll, amelyben a haláltábort megjárt nagymamájának hagyatéka rejtőzik. A doboz zárva marad és a lány, aki nemrég értesült zsidó származásáról, nem tudja, merre induljon tovább. Az előadást egy 16-18 éves középiskolások számára tartott drámapedagógiai foglalkozás követi. Ennek során a darabban felmerülő témák kerülnek feldolgozásra. Az oktatási csomag keretében önkénteseink az előadást követő 2-3 hétben tartanak egy újabb foglalkozást a résztvevő diákok számára. A foglalkozás a lezárt doboznál folytatódik egy Identitás foglalkozással. Az előadásban felvetett kérdések közül arra fókuszál, hogy mit jelenthet ma zsidónak lenni, a zsidó identitás sokszínűségének kérdéseit járja körül. A két foglalkozás közötti időszak megadja a lehetőséget a diákok számára, hogy elgondolkodjanak, elmélyüljenek a darabban felvetett kérdésekben, amelyet aztán a Haver oktatóinak segítségével továbbgondolhatnak, megvitathatnak. Az oktatási projekt így több lépcsőben, többféle módszertan segítségével segíti a diákokkal való munkát, járul hozzá a kultúrák közötti párbeszéd megkezdéséhez, az előítéletek csökkentéséhez és a tolerancia növeléséhez körükben.

Közös nevező

A Centropa Alapítvány, az Uccu Alapítvány, a Wesley Iskolák és a Haver Alapítvány közös programja

A magyar oktatási rendszer egyik legnagyobb kihívása a szegregációs folyamatok negatív hatásainak kezelése. Kezdeményezésünk célja az volt, hogy a roma és nem-roma, zsidó és nem-zsidó, vidéki és városi, valamint hátrányos helyzetű és elit oktatási intézmények pedagógusai számára lehetőséget teremtsünk olyan oktatási projektek megvalósítására, amelyek közelebb hozták egymáshoz a legfiatalabb generációk képviselőit. Programunk olyan tanárok közötti együttműködést katalizált, akik nyitottak voltak arra, hogy diákjaikat bevonják egy felekezetek közötti és interkulturális párbeszédbe. A Közös Nevező programban részt vevő pedagógusok és diákjaik egy nyitott, egymás iránt érdeklődő, támogató és kritikus gondolkodású társadalom építőivé váltak – olyan projektek megtervezőivé és kivitelezőivé, amelyek kulturális, szociális, vallási és más társadalmi törésvonalakon íveltek át, hidakat építve a különböző csoportok között.

A Közös Nevező program keretében az alábbi eredményeket értük el:

Három hosszú hétvégés szemináriumot szerveztünk tanárok számára – összesen 68 gyakorló pedagógus és/vagy oktató részvételével, 12 településről és 27 iskola képviseletében
25 együttműködési projekttervet dolgoztunk ki
15 projekt valósult meg, több mint 600 diák és több mint 40 pedagógus aktív részvételével
4 hosszú távú iskolák közötti együttműködés jött létre

Tabuk nélkül

A Haver és az Uccu Alapítványok közös, pedagógusoknak szóló foglalkozása

A projekt ötlete abból a világosan megfogalmazódó igényből született, amelyet a pedagógusok részéről többször is jeleztek a Haver és az Uccu önkéntesei, valamint munkatársai felé, miután diákoknak tartottak foglalkozásokat. A foglalkozásokat követően ugyanis a tanárok maradtak a diákokkal, nekik kellett tovább folytatniuk a beszélgetést az osztályközösségeken belül. A tanári közösségeknek, tanári karoknak tartott foglalkozás lehetőséget teremtett arra, hogy a pedagógusok tabuk nélkül beszélgethessenek az említett témákról, továbbá módszertani és szemléletbeli támogatást nyújtott számukra a toleranciára és az előítéletmentes gondolkodásra nevelésben. A pedagógusoknak szóló modult a tanév során megelőzte egy-egy Haver és Uccu foglalkozás az adott intézményben.

Beszélgetések

A Beszélgetések weboldal egy olyan nyomtatott interjúkötet online változata, melyet a Haver Alapítvány a Szombat zsidó kulturális és politikai folyóirattal közösen hívott életre. Az oldalon tizennyolc szubjektív portré jelenik meg tizennyolc olyan emberről, akiknek életkoruk, hátterük, munkásságuk, a világhoz való viszonyulásuk akár homlokegyenest eltérő is lehet, ám egyvalami mégis közös bennük: mindegyikük kötődik valamilyen módon a zsidósághoz és Magyarországhoz. A beszélgetések célja – a Haver Alapítvány filozófiájához hasonlóan – bemutatni a zsidóság és a zsidó identitások sokszínűségét.

Partnereink

Kapcsolat

  • Postacím
    Budapest, 1075., Rumbach Sebestyén utca 11-13.
  • Email
    Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • Telefon
    +36 30 222 5559
  • Adószám
    18494259-1-42
  • Nyilvántartási szám
    07-01-0000734