Misszió

A „haver” szó héberül és magyarul is ugyanazt jelenti. A Haver Alapítvány önkéntes oktatóstábja elsősorban középiskolásoknak és egyetemistáknak tart interaktív órákat informális oktatási eszközökkel a zsidóság témájában. Foglalkozásaink olyan specifikus témákra épülnek mint a zsidó identitás, zsidó kultúra és tradíció, zsidó történelem, holokauszt, zsidó vallás és közösségek.

Haver külön hangsúlyt fektet arra, hogy a diákok megismerjék a tankönyvi adatok mögött húzódó emberi sorsokat, elgondolkodjanak a néhol egy-egy mondattal elintézett történelmi dátumok és események súlyán. A foglalkozások egyik fő célja, hogy a fiatalok érthető és könnyen hozzáférhető módon, személyes történeteken keresztül tárják fel a zsidóság és zsidó identitás témáihoz kapcsolódó kérdéseket.

A konkrét ismeretanyag megosztása és átadása mellett a Haver Alapítvány oktatási programja olyan kulcsfontosságú képességek és készségek kialakításában és fejlesztésében segít, mint például a kritikus gondolkodás vagy a vitakultúra. 

A Haver Alapítvány 2002-es indulása óta évente körül-belül 2-3 ezer diákkal és tanárral találkozunk.

Olvasd
tovább

Csapat

Kuratóriumi tagok

  • Büchler Tamás Büchler Tamás
    kuratóriumi tag, önkéntes oktató

    Évek óta önkénteskedem a Havernál a zsidó közösségben végzett munkám mellett. Fontosnak tartom,hogy ne csak a közösségi médiában keseregjünk, hanem hogy aktívan tegyünk is a változásért. A Haver Alapítványnál lehetőségem nyílik, hogy fiatalokkal beszélgessek zsidóságról, toleranciáról - és arról hogy mit jelent egy kisebbséghez tartozni. Számomra a Haver nyitottságot, párbeszédet és optimizmust jelent.

  • Doffek Tamás
    kuratóriumi tag

    Doffek Tamas, a HAVER egyik kitalálója es alapítója, özletember, közgazdász. “Csak a tudás és a tanulás számít, es informális oktatással lehet a legtöbbet tenni a zsidóság megismertetéséért, ezért született meg a HAVER”

  • Fritz Zsuzsa Fritz Zsuzsa
    kuratóriumi tag, önkéntes oktató

    Informális oktatással foglalkozom, ami azt jelenti, hogy az olyan tanításban hiszek, ahol tanító és tanított állandó és őszinte párbeszédet folytat egymással, s ahol ebben a dialógusban történik meg a megértés megváltozása, azaz a tanítás. Zsidó vagyok. Tanár vagyok. Zsidóságot tanítok valamint építgetem a zsidó közösséget. 89 éves munkácsi kollegámmal együtt hiszem, hogy a zsidóság egy kincs, mely hatalmas vastag falak mögött rejtőzik, s életünkkel bontogatjuk e falat. Persze lehet, hogy soha nem bontjuk le teljesen, és nem érünk el a titokig. Sebaj. Hiszem, hogy jó együtt bontogatni ezt a falat. Itt állok a malterkupac tetején és kincskeresésre hívlak Benneteket, haverokat.

  • Haberman Zoltán Haberman Zoltán

    A Jeruzsálemi Héber Egyetemen szociális munkás diplomát szereztem. New Yorkban, Budapesten hajléktalanokkal, szenvedélybetegekkel is foglalkoztam. Jelenleg az ELTE oktatója és az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetem Szociális Munka Tanszék vezetője vagyok. Sok érdekes projektben vettem részt, de a Haver számomra az egyik leghitelesebb szervezet, céljaiban és eszközeiben is, ráadásul tele van dinamikus fiatalokkal.

  • Kenesei Marcell Kenesei Marcell
    kuratóriumi tag, önkéntes oktató

    A Haver Alapítványban 2002 óta önkénteskedem, ez idő alatt rengeteg tapasztalattal és élménnyel gazdagodtam, melyet más szervezetnél nem szerezhettem volna meg. A párbeszédet, a nyitottságot és a megértést nagyon fontosnak tartom - úgy gondolom, hogy ezek egy sikeres demokratikus társadalom építőelemei. Tudjunk egymással beszélgetni, legyünk egymásra kíváncsiak. A Haver ehhez segít hozzájárulni.

  • Dr. Szeszler Anna Dr. Szeszler Anna
    kuratóriumi elnök

    Egy pedagógus számára kevés szebb dolog van, mint volt tanítványai hívására és velük közösen folytatni a tanítást - informális keretek között. A Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola indításának és több évtizedes vezetésének aktív részeseként megvalósíthattam álmomat, s most a Haver keretei között igyekszem hasznosítani tapasztalataimat.

Munkatársak

  • Félix Anikó Félix Anikó
    ügyvezető

    Munkám során az elmélet és a gyakorlat ötvözésére törekszem, igyekszem szociológusként megismerni az adott társadalmi problémát, majd oktatási projektekben kamatoztatni a megszerzett tudást. A Haver tevékenysége tökéletesen vegyíti a kettőt, egyúttal hidat képez a zsidóság és a többségi társadalom között, több évtizede, egyedülálló módszertannal és hatékonysággal. Büszke vagyok arra, hogy ehhez a munkához csatlakozhatok.

  • Grunzó Zsófi Grunzó Zsófi
    forrásteremtési koordinátor

    Nem tudom elképzelni az életem anélkül, hogy egy civil szervezethez tartoznék valamilyen formában. A Haver Alapítvány olyan dolgokat egyesít, amelyekért munkaidőben és azon kívül egyaránt lelkesedem: informális oktatást, önkéntes munkát, őszinte kommunikációt. Ahány ember, annyiféle módon lehet a világ megváltásán dolgozni. Én most Haverosként teszem ezt.

Önkéntesek

  • Barasits Eszter
  • Barna Lili Barna Lili

    Az önkénteskedés és a fiatalok, gyerekek oktatása nagyon régóta szerves része az életemnek, aminek minden pillanatát élvezem. A Haver-értékek közvetítése, a látótér-bővítés, a toleranciára nevelés, minél több nézőpont megismerése-megismertetése számomra nagyon jelentős, és szuper, hogy ezt egy olyan közösségben, csapatban tehetem meg, ahol hozzám hasonló értékrendű emberek vesznek körül és inspirálnak

  • Borbély Tamara Borbély Tamara

    Gimnazista koromban sosem éreztem, hogy valamilyen atrocitás érne zsidó származásom miatt, sok ismerősöm mesélte azonban, hogy más közösségben negatívan diszkriminálták. Fontosnak tartom, hogy a középiskolás diákokkal kötetlenül beszélgethessünk erről, ezzel is érzékenyítve a fiatalokat. Hiszem, hogy mindenkit megillet a boldog és előítéletektől mentes élet, ezért érzem magaménak a Haver tevékenységét!

  • Császár Liza Császár Liza

    Azért csatlakoztam a Haverhoz, mert úgy gondolom, hogy együtt, közösen, informális oktatással hatékonyabban harcolhatunk az előítéletek ellen. Egy-egy foglalkozás megtartása számomra egyszerre kihívás és kikapcsolódás. A különböző vélemények, az újabb és újabb felmerülő kérdések miatt minden foglalkozás új élményt jelent.

  • Csillik Dávid Csillik Dávid

    Két ember között a legrövidebb távolság egy beszélgetés. Haver önkéntesként ezt teszem: a saját történetem viszem el a diákoknak, kikérem a véleményüket és válaszolok a kérdéseikre. Minden jel szerint nagy hatással vagyunk egymásra. A Haverban egyébként is két nagy szerelmem találkozik: zsidóság és informális oktatás.

  • Elek Luca Elek Luca

    Szeretek iskolákba látogatni, emberekkel beszélgetni és hiszek benne, hogy őszinte párbeszéddel, egymás megismerésével egy együttműködőbb, nyitottabb társadalmat tudunk létrehozni.

  • Greskovits Bori Greskovits Bori
  • Hann Luca Hann Luca

    A gimnázium burkából kikerülve szembesültem vele, hogy a mindennapokban mennyire jelen van az előítéletesség. Ez önmagában is nagyon zavart, de amikor személyes támadás ért, akkor döntöttem úgy, szeretnék változtatni. A Haver nagyon jó lehetőség arra, hogy interaktívan, magunkat vállalva beszélgethessünk fiatalokkal, bíztassuk őket gondolkodásra, és próbáljunk elfogadóbb közeget teremteni.

  • Hegedűs Arnó Hegedűs Arnó

    Arnónak hívnak, jogot végeztem és Haver önkéntes vagyok. Szerintem egy társadalom akkor sikeres, ha az emberek képesek hatékony együttműködésre. Ehhez nyitottságra és kölcsönös elfogadásra van szükség, ami nem megy beszélgetés nélkül. A Haver Alapítványban az előítéletek helyett fontos kérdésekről beszélgetünk, meghallgatjuk egymást és együttműködünk. Így lesz élhetőbb a társadalom, amit együtt építünk.

  • Horn Tomi Horn Tomi

    Szociológusként végzetem, 2010 óta foglalkozok informális oktatással, önkéntességgel. Azért szeretem a Havert, mert önkéntesként itt a diákok számára akár életre szóló beszélgetések kezdeményezője lehetek. A Haver számomra nem csak szórakozás, de szívügy is, hiszen rövid idő alatt, de annál többet tehetek az előítéletek ellen.

  • Jonás Éva Jónás Éva
  • Kolozs Andrea Kolozs Andrea

    Az a tapasztalatom, hogy rengeteg előítélet él az emberekben, ami alól mindig pont az kivétel, akit közelebbről ismerünk. Ha nagyon sok embert és történetet ismerünk meg, akkor talán a kivétel is túl sok lesz ahhoz, hogy a sztereotípiák fennmaradjanak. Én ezért a célért megyek minden alkalommal szívesen új emberekkel beszélgetni.

  • Komjáthy Lili Komjáthy Lili

    Komjáthy Lili vagyok, 20 éves, pszichológiát tanulok. Amit érdekes lehet rólam tudni, hogy a kedvenc ételem a fagyi és csak mintás zoknit veszek fel. Fontosnak tartom és igyekszem tenni azért, hogy egy olyan társadalmat hozzunk létre, ahol érték az egyenlőség és mindenki ugyanolyan fontos.

  • Neumann Péter Neumann Péter
  • Pál Bori Pál Bori

    Haver önkéntesként úgy érzem, hogy közvetlenül tudok tenni az előítéletek ellen, ráadásul a legegyszerűbb módon - beszélgetéssel. Nagyon szeretem, hogy a foglalkozások során szabadon beszélgetünk fontos és mindenkit érintő témákról, és a diákok bátran kérdeznek és el merik mondani a véleményüket. Minden foglalkozás után úgy érzem, hogy a világ egy kicsit nyitottabb hely lett.

  • Paskuj Panna Paskuj Panna

    A Havernál önkénteskedni számomra azért fontos mert az elfogadás és tolerancia népszerűsítését és a társadalmi megkülönböztetés elleni harcot életcélomnak tekintem. Több szívemhez közel álló ügyért önkénteskedtem már a Haver előtt is különböző szervezeteknél, ám zsidó származásom révén ebbe a témába valahogy még közelebbről bele tudom tenni magam.

  • Surányi Ráchel Surányi Ráchel

    Zsidóság-kutató szociológusként különösen fontos számomra a Haver tevékenysége, hiszen sok előítéletet tudunk eloszlatni, megkérdőjelezni. Egy másik ok, amiért szeretem csinálni az az, hogy interaktív foglalkozáson vesznek részt a diákok, ami sajnos ritkán fordul elő a mai oktatásban.

  • Tordai Bence Tordai Bence

    Sokszor vagyunk bezárva saját buborékjainkba, ami rövid és hosszú távon is rosszat tesz a társadalmi együttélésnek. Ez az egyik oka, hogy lassan 10 éve tartok Haver-foglalkozásokat, mert hiszek benne, hogy változást tud hozni akár egy találkozás is. Oktatóként mindig arra törekszem, hogy az órák tényleg beszélgetések legyenek, és minden résztvevőnek meglegyen a lehetősége hozzászólni, kérdezni, felfedezni.

  • Várhelyi Hanga Várhelyi Hanga

    A Haverban nekem az egyik legfontosabb az, hogy a foglalkozásokon a diákok elmondhatják a véleményüket bármiről, meghallgatják egymást és tőlünk is kérdezhetnek bármit, ez sajnos az iskolában ritkán történik meg. Illetve nekem is segít saját magam megismerésében azáltal, hogy mesélek a saját életemről és a zsidósággal való kapcsolatomról.

A Haver megálmodói

Akik a Havert megálmodták és kitalálták, majd 2002-ben saját forrásból létrehozták az Alapítványt

  • Doffek Tamás
  • Fritz Zsuzsa
  • Illy Luca
  • Kovács Levente
  • Lányi Eszter
  • Schőn Edina
  • Schweitzer József (Alapító)
  • Verő Anikó
  • Verő Tamás
A Haver Alapítvány csapata

Kapcsolat

Postacím

1053 Budapest,
Ferenciek tere 7-8

E-mail

Félix Anikó
felix.aniko(kukac)haver.hu

Telefon

+3630-222-5559

Facebook

fb.com/haveralapitvany

Önkéntesnek jelentkezem! Támogatom a munkátokat! Foglalkozást szeretnék!

Adataink

Történetünk

A Haver Alapítványt 2002-ben hoztuk létre heten. Egy holokauszt túlélőkkel és diákokkal szervezett program tapasztalatával a hátunk mögött azt gondoltuk, hogy van mit tennünk. Szerettük volna, ha a zsidó szó mellett nem csak az antiszemitizmus és holokauszt szavak jelentek volna meg, és azt is, ha tabuk nélkül lehetett volna és lehetne a zsidóságról beszélgetni a diákokkal, és, hogy a zsidó szót nyugodtan ki lehet mondani, és kérdéseket fel lehet tenni.

Körbeültük hát az irodám kerek asztalát és órákat beszélgettünk, sokszor vitatkoztunk, nem ritkán szenvedélyesen és hangosan, gyakran óriási nevetések közepette, éjszakába nyúlóan. Így született meg a Haver Alapítvány.

Nem csináltunk még előtte ilyet, így mindenből is sokat tanultunk. Kellett egy Alapító, erre Schweitzer József főrabbit kértük fel, legyen áldott az emléke. Kellett pénz, beleraktuk a sajátunkat és pályáztunk.

És kellett egy kuratórium. Lányi Eszter lett az elnök, akinek tanári képzettsége, műveltsége és esze valamint asszertív szókimondása segítette, hogy mindig józanul, jó irányba menjen, s fejlődjön. Összetartotta a kuratóriumot és irányt mutatott. Schőn Edina sokrétű tapasztalata az oktatás és a menedzselés terén, valamint erős kritikai szemlélete, szókimondása segítette, hogy folyamatosan értékeljük önmagunkat és ne féljünk felvetni az igazán nehéz kérdéseket. Verő Tamás Rabbi rabbi személye, a zsidósághoz és a közösséghez való szenvedélyes kötődése, közösségformáló aktív szerepe vitte a Havert iskoláról – iskolára, hozta közel diákok sokaságát a zsidó valláshoz. Verő Anikó munkatapasztalata segítette az Alapítványt a praktikus kérdésekben, Kovács Levente kreativitása, stratégiai látásmódja nem hagyta, hogy a Haver statikus maradjon, folyamatosan újabb és újabb kérdések átgondolására késztetett minket. Szerencsénk volt vele, mert külső szemmel nézett mindent, és nélkülözhetetlenek voltak a meglátásai. Doffek Tamás pénzügyi tudása és a zsidóság iránt érzett szeretete segítette a Havert az adományszervezés és a pénzügyi rendezettség megteremtésében és megtartásában. Illy Luca pedagógus-zsenialitása és precizitása segítette a módszertani fejlesztéseket. Mandl Judit útközben csatlakozott a kuratóriumhoz, és segítette a jogi kérdések értelmezését, ő jelenleg is tagja a kuratóriumnak velem együtt. Az én szerepem legfőképpen az informális oktatás eszközeinek sikeres alkalmazásában, és a folyamatos szervezeti lelkesedés fenntartásában volt.

A Haver fejlődésében és sikerében a sok önkéntes mellett része volt az ügyvezetőknek (Steiner Zsófinak, Kertész Dávidnak és Cernov Mirceanak) is. Ők alapozták meg mindazt, ami ma történik az Alapítvány körül. 2015-től a Haver kibővült és megújult kuratóriummal, új ügyvezetővel és oktatási felelőssel, töretlen lendülettel folytatja munkáját. Céljai jelenleg is ugyanazok.

Fritz Zsuzsanna
alapító és kuratóriumi tag
Olvasd
tovább