Haver Diákműhely
A Haver Diákműhely egy 9 alkalomból álló foglalkozássorozat, melyben a diákok az informális oktatás eszközeinek segítségével szerezhetnek és oszthatnak meg új ismereteket a zsidó vallásról, kultúráról,történelemről, identitásról és különböző közösségek együttéléséről.
A program keretében a diákok lehetőséget kapnak többféle médium (fotó, videó, multimédiás eszközök) használatával dolgozni, a műhelymunkák keretében pedig maguk is új tartalmakat hozhatnak létre. Fontos eleme a diákműhely programnak, hogy a tanulók kreatív tervezési folyamatokban is tevékenyen részt vesznek, így például a Haver Alapítvány meglévő oktatási anyagainak és moduljainak alakításában, valamint újak létrehozásában is.
A Diákműhely programja
A program résztvevői összesen 9 alkalommal találkoznak a Haver Alapítvány oktatóival. Valamennyi foglalkozás 60-120 perces, szünettel egybekötve maximum 150 perces. A találkozók egy részét az iskolában tartjuk meg, egy részüket – az adott témától függően – külső helyszíneken (pl. séta a történelmi zsidónegyedben).
1. Bemutatkozás és ismerkedés
2. Identitásaink
Hányféle identitás létezik? Az identitás személyes ügy vagy közösségi? Ki határoz meg minket: saját magunk vagy mások, vagy netán mindkettő egyszerre?
3. Zsidó identitás
Ki zsidó, és mi a zsidó identitás: Vallás? Nép? Kultúra? Sorsközösség? Mi van, ha valakinek egyik sem? És ki határozza meg egyáltalán mi az, hogy zsidó?
4.Történelem testközelből
A XX. századi magyar történelem zsidó és nem zsidó szemszögből. Élettörténetek, sorsok.
5. Zsidó közösségek és zsidó identitás ma
Műhelyfoglalkozás videóinterjúk és multimédiás anyagok segítségével
6. Dilemma kávézó
Személyes történetek, sorfordító élethelyzetek – dilemmák és lehetséges válaszok. Foglalkozás és műhelymunka.
7. Zsidónegyed séta és látogatás a Magyar Zsidó Levéltárban
Helyszínek, történetek, hagyomány és közösségek Budapest történelmi zsidónegyedében.
8. Fotó-hang a történelmi zsidónegyedben
Fotózás és műhelymunka. Zsidónegyed a diákok lencséjén keresztül
9. Lezáró beszélgetés és közös értékelés